راه دشوار چابک شدن

راه دشوار چابک شدن

چند ماه پیش مطلبی نوشتم در مورد گذار از مدیریت سنتی به روش های چابک و جایگزینی مدیر محصول با مدیر تحقیق و توسعه در شرکت های کوچک. حال چند ماه از آن ایده گذشته است و در این پست تجربیاتی که در عبور از آن گذار با آن برخورد داشتیم را به شما به اشتراک می‌گذارم.

قبل از شروع کار، همه چیز جذاب به نظر می‌رسد؛ جایگیزینی روش‌های سنتی با روش‌هایی خلاق‌تر و پویاتر. اما در این جایگزینی با مشکلاتی هم برخورد می‌کنیم که می‌توانند همه چیز را خراب کنند. توصیه می‌کنم پیش از مطالعه‌ی این پست، ابتدا پست قبلی را که چند ماه پیش در مورد تاریخ انقضای روش‌های قبلی بخوانید: "بریدن بند ناف مدیر تحقیق و توسعه"

 

 مقاومت در برابر روش های چابک

مشکل اول، دوم و سوم؛ مقاومت

اولین مشکلی که در عبور از روش‌های سنتی به روش‌های چابک با آن برخورد می‌کنید، مقاومت ذهنی افراد در مواجهه با تغییرات است. این مقاومت ممکن است از بالاترین سطوح مدیریتی تا رده‌ی توسعه دهندگان وجود داشته باشد. چنانچه این مقاومت شکسته نشود و تمام سازمان به این جمع‌بندی نرسد که این تغییرات برای ادامه‌ی کار سازمان ضروری است، متاسفانه هیچ چیز به خوبی جلو نمی‌رود. به ویژه در سطح مدیران و افراد کلیدی سازمان، نه تنها نباید مقاومتی وجود داشته باشد، بلکه باید به عنوان افراد پیشرو و علاقه‌مند، در این مسیر تغییر گام بردارند.

به قدری این مشکل بزرگ است و به نظرم می‌تواند همه گیر باشد که شاید نتوان مشکلی بزرگ‌تر از آن را بر سر راه گذار به روش‌های چابک پیدا کرد.

 

راه ناشناخته به سوی چابکی

مشکل چهارم؛ ناآشنایی

روش‌های چابک، به طور نسبی روش‌های جدیدی هستند. بدین ترتیب افراد کمی با آن آشنا هستند و در برخی موارد ممکن است سازمان به علت ناآشنایی با این روش‌ها، راه را به نادرستی انتخاب کند. این مورد را باید در کنار این مساله قرار داد که به طور کلی برخی مفاهیم در روش‌های چابک اصولا به صورت کلی و گنگ بیان شده‌اند و باید متناسب با نیازهای سازمان آنها را مطابقت نمود.

 

چه کنیم؟ برویم یا نرویم؟

روزی که تصمیم گرفتم که باید به روش‌های چابک مراجعه کنیم و موقعیت جدیدی به نام مدیر محصول را در شرکت تعریف کنیم، به این اطمینان رسیده بودم که جز این راه، به موفقیت نخواهیم رسید. محصول ما متعلق به دنیای فناوری‌های پیشرفته است و هر روز دست‌خوش تغییرات فراوانی می‌شود. از طرفی نیاز مشتریان هم به وضوع مشخص نیست و لازم است در طی یک فرایند تدریجی نیاز آنها کشف و راه‌حل مناسبش تهیه شود. رقبا نیز هر روز ورق جدیدی رو می‌کنند و لازم است تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان پاسخی مناسب به بازار ارایه داد. پاسخ تمام این موارد در روش‌های چابک نهفته است.

در تمام این مدت، همکارانم در سازمان چندین مرتبه به من گفته‌اند که چرا ساختار قبلی را به هم ریخته‌ام و سازمان را دچار مشکل کرده‌ام و آینده‌ی آن را با بحران روبرو کرده‌ام. این در حالی است که در روش قبلی هیچ آینده‌ای برای سازمان وجود نخواهد داشت، تنها امید در همین روش‌های چابک نهفته است، اگر نتوانیم آن را به درستی اجرا کنیم، مشکل از ماست نه از روش‌های چابک.

© از شما برای بازنشر مطالب به همراه لینک سایت ممنونیم!