نمایشگاه ایران تلکام

نمایشگاه تلکام-غول‌های ایرانی ما را خواهند خورد

چهارم الی هفتم مهر ماه نود و پنج، نمایشگاه تلکام در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار گردید. روز سه‌شنبه به همراه دوستم محمد برای بازدید از نمایشگاه رفتیم. بازدیدی که توقع داشتیم یک بازدید معمولی باشد. اما در پایان نمایشگاه ذهن ما را بلعیده بود.

نمایشگاه تلکام را می‌توان در واقع نمایشگاه همراه‌اول و ایرانسل دانست. هر کدام سالن‌های جداگانه‌ای را گرفته بودند و مشخص بود که هزینه‌ای زیادی بابت نمایشگاه کرده‌اند. در برابر این دو غول ارتباطات، غرفه‌ی تمام شرکت‌های دیگر نمایشگاه به چشم نمی‌آمد. بازدید ما از سالن همراه اول شروع شد.

در جای جای سالن همراه اول و فضای بیرونی آن فضاهایی برای سرگرمی مردم فراهم کرده بود. شهریاری هم به طور مداوم در پشت تریبون سالن هنرنمایی می‌کرد و مردم را دور خودش جمع می‌کرد. چیزی شبیه Telekom در نمایشگاه CeBit آلمان. تلاشی برای ایجاد برندی دوست داشتنی در ذهن مردم. همراه اول در حرکتی درست به جای آنکه به فناوری‌ها و قسمت فنی کارش بپردازد، به ایجاد برند و ارتباط با مردم پرداخته بود.
 یکی از کارهای همراه اول که در نمایشگاه مانور زیادی بر روی آن داده بود، همکاری با استارتاپ‌ها و شرکت‌های حوزه‌ی فناوری برای ارایه‌ی محصول در زیرشاخه برند همراه اول بود. همراه اول به بسیاری از این گروه‌ها فضایی را در نمایشگاه اختصاص داده بود تا آنها به ارایه‌ی محصولات خودشان بپردازند. یکی از این موارد محصولات مرتبط با اینترنت اشیا بود. سه پروژه‌ای که در این حوزه همراه اول آن‌ها را با همکاری دیگر شرکت‌ها ارایه داده بود عبارت بودند از ماشین هوشمند، خانه هوشمند و کلینیک هوشمند. که البته خانه‌ی هوشمند آن چیز دندان‌گیری نداشت اما پروژه‌ی ماشین هوشمند آن به نظرم محصول خوبی بود. هر دوی این محصولات را نیز یک شرکت شیرازی تولید کرده بود و با برند همراه اول و به کمک آن برنامه‌ی فروش آتی محصولاتش را برنامه‌ریزی کرده بود (پروژه‌ی ماشین در فاز تست نمونه‌ی اولیه بود).

خودروی هوشمند همراه اول
غرفه خودروی هوشمند همراه اول
کلینیک هوشمند همراه اول
غرفه کلینیک هوشمند همراه اول

با اینکه همراه اول از همان ابتدا شرکتی دولتی بوده است و به هیچ عنوان برند پیشرویی در ذهن من نبوده است، اما آن‌چه که امسال در غرفه‌ی همراه اول دیدم نظر من را عوض کرد. همراه اول حداقل در ظاهر سعی کرده است که شرکتی محبوب و مردمی به نظر برسد. اگرچه برخورد مسولین همراه اول با غرفه‌داران استارتاپ‌ها و شرکت‌های همکار (از جمله همین خودرو هوشمند) چندان جالب نبود و نشان می‌داد که در باطن همچنان یک رابطه‌ی دوطرفه شکل نگرفته است. بلکه صرفا پول آدم‌ها را در این سیستم کنار هم نگه داشته است.

در سالن مجاور، ایرانسل فقط به عنوان یک شرکت پولدار و نه نوآور ظاهر شده بود. خبری از شلوغ‌کاری‌ها و تفریحاتی که همراه اول در آن بذل و بخشش می‌کرد نبود. البته ایرانسل هم سعی کرده بود از قافله عقب نماند و در حوزه IoT محصولاتی مانند خودروی هوشمند و خانه هوشمند را معرفی کرده بود، اما در واقع پروژه‌هایش حرف خاصی برای گفتن نداشت. ماشین هوشمندش یک نسخه‌ی وارداتی احتمالا دست کاری شده بود که خروجی خاصی هم از آن ندیدیم. خانه هوشمند هم فقط چند تا قطعه از D-Link بود که مانور خاصی هم بر روی آن داده نشده بود. در کل ایرانسل حرف جدیدی برای گفتن نداشت و ما هم وقت زیادی برایشان نگذاشتیم.

 

غرفه خودرو هوشمند ایرانسل
غرفه خودرو هوشمند ایرانسل

تفریحات ایرانسل تست خوانندگی وبازیگری ایرانسل، البته به شلوغی تفریحات همراه اول نبود

از غرفه‌های دیگر نمایشگاه هم دیدن کردیم، رایتل در برابر دو غول قبلی یک گوشه‌ای از یک سالن را گرفته بود و جز همان حرف‌های چند سال پیش حرف دیگری نداشت. حتی در حوزه‌ی IoT یک تابلوی کوچک هم در غرفه‌هایش متصل نکرده بود. من ومحمد هم به اندازه‌ی کافی تحت تاثیر همراه اول و ایرانسل قرار گرفته بودیم که باقی غرفه‌های نمایشگاه دیگر برایمان جذابیتی نداشتند. پس بهتر بود که برای ناهار خودمان را به شرکت برسانیم. در تمام راه تنها چیزی که در ذهنم میگذشت آن بود که بیزینس دنیای تکنولوژی در ایران به کدام سمت میرود و آیا شرکت‌های کوچک و متوسط مجالی برای تنفس پیدا خواهند کرد؟ 

 

© از شما برای بازنشر مطالب به همراه لینک سایت ممنونیم!