نمایشگاه تکنولوژی ساختمان هوشمند

سرزمین اژدها هوشمند میشود

کشور سرخ اژدها، در میانه‌ی شهریور، میزبان نمایشگاهی برای شرکت‌های حوزه‌ی خانه‌ی هوشمند بود. شرکت‌هایی که آمده بودند تا هر طور شده بخشی از بازار یک میلیارد نفری چین را تصاحب کنند. در این پست گزارشی بخوانید و ببینید از شرکت‌های پر انرژی و فعال چینی در سرزمین اژدها.

نمایشگاه تکنولوژی های ساختمان هوشمند شانگهای که به اختصار SIBT نامیده می‌شود، هر سال زیر نظر مجموعه‌ی نمایشگاهی Messe Frankfurt برگزار می‌گردد. یازدهمین دوره‌ی این نمایشگاه در میانه‌ی شهریور، در دو سالن بزرگ، میزبان شرکت‌هایی بود که به طور اختصاصی در همین حوزه محصولاتی را تولید یا توزیع می‌کردند. رقابت این شرکت‌ها در این حوزه‌ی نوظهور به حدی زیاد شده است که برگ برنده‌ی شرکت‌ها را نه موفقیت در تولید که موفقیت در بازاریابی تعیین می‌کند. چنانچه در بازارهای چین قدم بزنید متوجه خواهید شد که این کشور از تولید اشباع شده است و تولید به یک کار سطح پایین تنزل یافته است، شرکتها برای زنده ماندن باید بازارهای جدید بیابند و به همین دلیل شغل بازاریابی و فروش جایگاه بالاتری یافته است (قابل توجه مهندسین!).

نمایشگاه SIBT برخلاف آنچه که انتظار داشتم، نمایشگاهی با اهداف بازاریابی در سطح کشور چین بود و ما از معدود شرکت‌کننده‌های خارجی این نمایشگاه بودیم. به همین دلیل در برقراری ارتباط با غرفه‌هایی که جز زبان چینی به هیچ زبان دیگری مسلط نبودند، دچار مشکلات زیادی شده بودیم. اگر Google Translate نبود، واقعا هیچ ارتباطی نمیتوانستیم برقرار کنیم.

در دو سالن اختصاص داده شده به حوزه‌ی ساختمان هوشمند، شرکت‌هایی در حوزه‌ی "تجهیزات خانه هوشمند"، "انواع کلیدهای تاچ"، "سیستم‌های صوتی خانگی"، "قفل‌های الکترونیکی" و .... شرکت کرده بودند. درست مشابه نمایشگاه آلمان، در این نمایشگاه نیز تکنولوژی‌های بیسیم بر تکنولوژی‌های سیمی پیشی گرفته بود. مساله‌ای که در میان شرکت‌های ایرانی حاضر در بازار، کاملا برعکس پیش رفته است. این نکته را هم یادآور شوم که ارتباط زیگبی، پرطرفدارترین تکنولوژی استفاده شده در محصولات چینی بود. پس از آن وای فای و بلوتوث قرار گرفته بود.

در دو ویدیوی زیر می‌توانید بهترین شرکت‌های چینی حاضر در این نمایشگاه را در یک نگاه گذرا مشاهده کنید.

 در اولین ویدیو، نگاهی گذرا به سالن W3 داشته باشید.

 

 

در دومین ویدیو، همراه نوبی سالن W4 را مرور کنید.

 

چند نکته‌ در مورد نمایشگاه:

۱) برخی شرکت‌های بزرگ چینی همچون شیاومی در این نمایشگاه شرکت نکرده بودند.

۲) بسیاری از شرکت‌های چینی تولید کننده نیستند، بلکه فقط توزیع کننده‌اند. برخی هم محصولات چند شرکت مختلف را در کنار هم قرار داده و راهکارهای جامعی را ارایه داده‌اند.

۳) چینی‌ها عاشق فروش محصولات در تعداد بالا هستند! در صورت سفارش‌های بالای پانصد عدد، معمولا قیمت خرید به نصف کاهش پیدا می‌کند.

۴) معمولا شرکت‌های چینی تعهدی به برند‌های خودشان ندارند و اگر سفارش بالایی داشته باشید، با هر نام و نشانی که شما بخواهید محصول را برایتان سفارشی سازی می‌نمایند.

۵) قیمت محصولات تولیدی چینی ها در مقایسه با همتایان اروپایی بسیار پایین تر است.

 

کمی هم از حواشی سفر شانگهای:

۱) به نظر می‌رسد چینی‌ها در بسیاری از موارد از ما ایرانی‌ها، با فرهنگ‌تر شده‌اند. ماشین‌ها بین خطوط رانندگی می‌کنند، سرعت مجاز را رعایت می‌کنند و گمان نمی‌کنند که در رانندگی و رسیدن به مقصد از بقیه مهم تر هستند.

۲) در مقایسه با اروپایی‌ها، چینی‌ها برای ما ایرانی‌ها احترام بسیار بیشتری قائل هستند. برخلاف اروپا، هیچ نگاه بالا به پایینی به شما وجود ندارد، بلکه برعکس، برای شما جایگاهی بالاتر از خودشان قائل هستند و خیلی سعی می‌کنند تا خدمتگزار شما باشند. مشتاق هستند که با شما عکس بگیرند و به خاطر چشمان درشت‌مان ما را خیلی زیبا میپندارند!

۳) چین کشوری بسیار امنیتی است، در ورودی تمام ایستگاه‌های مترو کیف‌های شما را چک می‌کنند، در هر مکانی که فکرش را بکنید، نیروهای امنیتی ایستاده‌اند و هیچ جایی نیست که زیر نظر دوربین‌ها نباشد. با این حال هیچ حس بدی دریافت نمی‌کنید، تمام این اتفاقات در پس زمینه رخ می‌دهند و شما در یک شهر مدرن و آمریکایی با کلی فروشگاه مک‌دونالد و کی‌اف‌سی با خیال راحت قدم می‌زنید.

۴) شانگهای شهری بسیار مدرن، تمیز با برج‌هایی زیبا و بلند مرتبه است. در تمام شهر نشانه‌هایی از توسعه و ساخت و ساز به چشم می‌خورد. کاملا مشهود است که چرخ پیشرفت چین به راه افتاده است. به عنوان یک ایرانی فقط می‌توانم حسرت بخورم که چرا ایران با این همه منابع عظیم، چنین عقب افتاده است.

© از شما برای بازنشر مطالب به همراه لینک سایت ممنونیم!