جمع هوشمندی ها تقریبا جمع بود؛ نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

هوا گرم بود، خیابان‌ها شلوغ بود اما نمایشگاه بوستان گفتگو خنک و البته خلوت بود. محل دایمی نمایشگاه‌های شهرداری در کنار بوستان گفتگو در آخرین روزهای تیر ۹۶ میزبان نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو بود. یک روز پیش از روز پایانی به همراه دوستم برای بازدید از نمایشگاه رفتیم. آنچه می‌خوانید گزارشی است از این نمایشگاه و شرکت‌هایی که در حوزه‌های نزدیک به اینترنت اشیا فعالیت می‌کردند.

فرینه فناور

بازدیدمان را از ضلع شرقی نمایشگاه شروع کردیم. جایی که شرکت فرینه فناور غرفه‌اش را در آنجا برپا کرده بود. این دومین بار که غرفه ای از این شرکت را میدیدم. از نمایشگاه قبلی تا این نمایشگاه هم محصول جدیدی به محصولات‌شان اضافه نکرده بودند. دو محصول شاخص یا بهتر بگویم دو سرویس شاخص نیز ارایه می‌دادند. اول سرویس‌دهی در زمینه‌ی تجهیزات ساختمان هوشمند و دوم سرویس دهی در تامین قطعات خانه هوشمند. برنامه‌ای تحت سیستم عامل اندروید نیز ارایه داده بودند که سیستم سخت افزاری دو رگه‌ی چینی و ایرانی فرینه را کنترل می‌نمود. 

غرفه فرینه فناور نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

اتوماسیون نقره‌ای و نیلیگو

پس از آن، به اتوماسیون نقره‌ای رسیدیم. شرکتی که به نظر می‌رسید در زمینه‌ی نورپردازی فعالیت می‌کند و در همین زمینه محصول Niligo را هم روانه‌ی بازار کرده بود. محصولی شبیه hue که یک لامپ LED خیلی زیاد رنگ بود! برنامه‌ی خوب و جمع و جوری هم داشتند که امکان تنظیم هر رنگ دلخواه را فراهم می‌کرد. اگرچه در مقایسه با hue محصول بزرگ‌تری داشتند، اما بدنه‌ی آلومینیومی زیبایی داشت و ای کاش در نمایشگاه مانور بیشتری بر روی آن داده شده بود. متاسفانه حضور سیستم گرمایش قرنیزی و چند محصول جانبی دیگر در کنار این محصول و آن هم همگی در یک غرفه، باعث آشفتگی بصری و عدم تمرکز بازاریابی تمام محصولات شده بود.

غرفه اتوماسیون نقره ای نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

Bolt

در سالن روشن کناری و پس از رد شدن از غرفه‌ی کاملا تبلیغاتی و بزرگ LG، به غرفه‌ی BOLT رسیدیم.

غرفه بولت نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

سگال کنترل پایاب

غرفه‌ی بعدی که در انتظار ما نشسته بود، سگال کنترل بود.

غرفه سگال نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

خودرو برقی

اگرچه فقط قصد داشتم در مورد اینترنت اشیا بنویسم، اما یک مرد چطور می‌تواند از کنار یک خودرو بگذرد؟! آن هم پژویی که برقی شده باشد. نمی‌دانم آیا روزی خواهد رسید که ماشین‌های برقی را در خیابان‌های ایرانی ببینیم یا نه، اما دیدن سیستم برقی داخل کاپوت یک رانا و جایگزینی موتورش با تجهیرات برقی، چیزی بود که میشد در این نمایشگاه دید. 

خودرو برقی ۲۰۶ نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

زیما

در ادامه‌ی راه، به محصولات شرکت زیما رسیدیم. شرکتی که به نظر من جنبه‌ی بازرگانی‌ و تجاری‌اش بیش از جنبه‌ی فنی‌اش بود. در یک سو محصولاتی وارداتی از ترکیه، آلمان و چین را داشت که در حوزه‌ی خانه‌ی هوشمند و ساختمان هوشمند استفاده می‌شد. در سوی دیگر غرفه‌اش هم تجهیزاتی در رابطه با اندازه‌گیری آب، گاز و انرژی مصرفی داشت. اگرچه شخصا آینده‌ی روشنی برای سیستم‌های مبتنی بر سیم و پروتکل‌های نظیر KNX نمی‌بینم، اما به نظر می‌رسد شرکت‌های ایرانی زیادی بر روی آن متمرکز شده‌اند و مشتریان هم قیمت بالای این سیستم‌ها و نصب دشوار آن‌ها برایشان مساله‌ای نیست. 

غرفه زیما نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

آسانه

در مجاورت زیما، غرفه‌ی محصولات شرکت آسانه قرار داشت. در طی چند سال اخیر، آسانه پای ثابت هر نمایشگاهی بوده است که برای بازدید رفته‌ام. استراتژی آسانه، ساده‌گیری است. در تمام نمایشگاه‌ها با یک غرفه‌ی کوچک و بدون دکوراسیون خاص شرکت می‌کند. محصولاتش را هم بدون پرداختن به پیچیدگی‌های خاص تولید کرده است. ماژول‌هایی مبتنی بر وای‌فای، جعبه‌های آماده و یک برنامه‌ی اندروید ساده. همه‌ی این موارد باعث شده است تا بتواند محصولاتش را با قیمت پایینی ارایه نماید.

غرفه آسانه نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

فنتاچ

کمی آن طرف‌تر، ORVIBO یکی از بهترین‌های چینی خودنمایی می‌کرد. گروه فنتاچ، گروهی کاملا جوان که نمایندگی ORVIBO را دریافت کرده بودند. برای آنکه خیال من هم راحت شود، عکسی از گواهی نمایندگی را هم نشانم دادند. . و البته در جواب سوالم که چرا این گواهی را به دیوار نمیزنید، خیلی صادقانه گفتند که مگر این چینی‌ها چه تحفه‌ای هستند! اگرچه به نظرم در حوزه‌ی خانه هوشمند محصولات ORVIBO یکی از بهترین‌های این نمایشگاه بود. پروتکل ارتباطی محصولات با یکدیگر ZigBee بود و از طریق یک Gateway امکان ارتباط موبایل با این شبکه‌ی ZigBee فراهم می‌شد. سبد محصولات این برند چینی کامل بود و اگر برنامه‌ی موبایل‌شان کمی زیباتر و خوش‌دست‌تر می‌شد واقعا محصولی عالی به نظر می‌رسید.

غرفه اروایبو نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

موبیکار

درست پیش از آنکه خسته شوم و بخواهم نمایشگاه را ترک کنم، به طور اتفاقی، غرفه‌ای را در گوشه‌ی سالن نمایشگاه دیدم که به نظرم محصولشان می‌توانست بهترین و با ارزش‌ترین محصول این نمایشگاه در حوزه‌ی اینترنت اشیا باشد. مجموعه‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دیاگ و ردیابی خودرو که تحت عنوان mobiCar عرضه شده بود. محصولی که سازندگان جوان و خوش‌اخلاق آن ادعا می‌کردند در حدود سه سال و نیم برای توسعه‌ی آن وقت صرف کرده‌اند و البته برای درک ارزش محصولشان، این سه سال و نیم را اضافه کنید به تجربه‌ی شرکت هولدینگ آنها که به طور تخصصی در زمینه تامین قطعات خودرو فعالیت می‌کند. حسابی با آن‌ها گپ زدیم و از محصولشان و خودشان پرسیدیم. گویا اخیرا قراردادی هم با همراه اول بسته بودند تا سامانه‌ی ردیابی خودرو را برای آنها فراهم کنند. خلاصه محصول‌شان به قدری برایم جذاب بود که هوس کرده‌ام یکی از آن را برای خودم خریداری کنم.

غرفه موبی کار نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

موبیکار نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

هوشمند فراز سورنا

همانطور که گفتم خسته شده بودم و غرفه‌های باقی‌مانده هم آنچنان جذاب نبودند که بخواهم وقت بیشتری برای آنها بگذارم. غرفه‌ی بعدی که به آن رسیدیم، هوشمند فراز سورنا بود. سیستم مبتنی بر سیم که مشابه دیگر سیستم‌های مبتنی بر KNX است. چون احساس کردم حرف تازه‌ای برایم ندارد، برای این غرفه هم به یک عکس بسنده کردم.

غرفه هوشمند فراز سورنا نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

فاروس

غرفه‌ی بعدی، فاروس بود که بر روی غرفه‌اش، خود را به عنوان تولیدکننده‌ی محصولات خانه هوشمند معرفی کرده بود. دیدن دوربین‌های مدار بسته در داخل غرفه و نوع طراحی غرفه که به حالت بسته بود، باعث شد نتوانم دلایل کافی برای پاهایم که خسته شده بودند بیاورم. به این ترتیب برای این غرفه هم به یک عکس و آرزوی موفقیت قناعت کردیم.

غرفه فاروس نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

آریا همراه

و آخرین غرفه‌ای که سر و ته آن را هم می‌خواهم با یک عکس به هم بیاورم، آریا همراه سامانه بود. تنوع محصولات و آشفتگی بازاریابی حس خوبی را در من به عنوان یک بازدید کننده القا نکرد، اگرچه شاید هر یک از محصولات‌شان به تنهایی می‌توانست محصول خوبی باشد، اما وجود المان‌های مختلف در غرفه و تمرکز تجاری بر روی یک محصول، حس مثبتی را به من القا نکرد و باعث شد این تصور برایم به وجود بیاید که هیچ یک از این محصولات در سطح حرفه‌ای نیست. و این دلیلی بود که از آخرین غرفه هم گذشتم و با نمایشگاه ایران اسمارت اکسپوی ۲۰۱۷ خداحافظی کردم. 

غرفه آریا همراه سامانه نمایشگاه ایران اسمارت اکسپو

 

و اما نکاتی در باب شرکت در نمایشگاه

اول؛ قبل از هزینه و شرکت در نمایشگاه مشخص کنید که برای چه هدفی می‌خواهید در نمایشگاه شرکت کنید. آیا قرار است شما اطلاعاتی به دیگران بدهید یا می‌خواهید اطلاعاتی از مراجعین دریافت نمایید؟ در راستای فروش به نمایشگاه آمده‌اید یا فقط می‌خواهید عرض اندام کنید؟

دوم؛ جدا از آشفتگی پرهیز نمایید. فکر می‌کنم دوره‌ی شرکت‌های همه کاره و هیچ کاره به سر آمده است. بر روی یک محصول یا سرویس خاص تمرکز کنید. وقتی تبلیغات و تمرکز شرکت‌ها بر روی چندین محصول/سرویس متنوع و حتی دور از هم پخش می‌شود، همه چیز ضعیف به نظر می‌رسد. واقعا از شرکت اتوماسیون نقره‌ای در ذهن من نمی‌تواند چیزی شکل بگیرد. آیا آنها تجهیزات نورپردازی می‌ساختند یا تجهیزات گرمایشی؟ و وقتی در ذهن مشتری چیزی شکل نگیرد، برندینگ مرده است.

سوم؛ ترجیح میدهید دوستان‌تان شما را با نام کامل‌تان؛ مثلا "کامبیز نیکوصفت اصل‌زاده" صدا بزنند یا فقط با نام "کامبیز" شما را صدا بزنند؟ من جزو دسته‌ی دوم هستم. به همین دلیل وقتی به جای یک اسم زیبا و کوتاه در کنار یک محصول، یک اسم طولانی و سخت می‌بینم، نمی‌توانم با آن محصول ارتباط خوبی برقرار کنم. می‌دانم که در نام‌گذاری شرکت‌ها قوانین سختی وجود دارد، اما حتما شما هم می‌دانید که نام برندتان می‌تواند متفاوت از نام شرکت‌تان باشد.

 

با آرزوی موفقیت برای تمام شرکت‌هایی که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند و البته آنهایی که برای برگزاری این نمایشگاه زحمت کشیده بودند.

© از شما برای بازنشر مطالب به همراه لینک سایت ممنونیم!